Wetenschap

Oh, we weten!
We weten sinds eeuwen.
Dat  bij wijze van  spreken  de maan  met een  koperdraadje  vasthangt aan de  hemel.
Of aan de hel.   En brandt!   En als het  donker wordt, extra gaat schijnen.
Dat  oude, slimme  krabben in het  zand  bijten en verdwijnen.
Zonder  vorm  van Proces.      (*Hugo Claus)
Zo willen het de goden.  En jij.

We weten,  neen,  we zién dat de  aarde  plat is  (behalve in dit  Pajottenland  en  andere bergstreken),  dat de  wereldbol  puur  optisch bedrog is.      Ik zie het  elke  dag:  illusie!

Dat  Allah  mijn kinderen geschapen heeft.   Naar  zijn  evenbeeld.    (oh  my  god!)

Dat we  niet  evolueren,  helemaal niet!   Dat deze aardkloot niét  elliptisch  ronddraait, maar stil stilstaat. Want elke omwenteling, revolutie,  een  recuperatie.  Elke  beweging  een  stotterende  komedie.   Oh,  ik zie…

We weten dat de  bliksem  inslaat op  domme, kromme  geesten,  dat de  Verlichting  een metafoor is.  En dus een geseling  waard.

We weten, we weten.
We weten dat islam de religie van de vrede is en de  gematigde islam slechts een tegenspraak. Het houdt geen steek.  Dat islam de vrouw respectvol behandelt.
Dat de hoofddoek waar ze mee rondwandelt een teken van emancipatie is, een teken van vreedzaam samenleven. Dat de burkini verdedigen tegelijk de  autonomie van vrouwen verdedigen is.  Dat genitale verminking bij jonge meisjes een cultureel bijverschijnsel is. En dat uiteindelijk de  multiculturele samenleving  alleen maar een verrijking is.
Zo willen het de goden. En jij.

Zo wil jij dat wij het zien.
Want dit blijkt het wereldbeeld waarmee jij, Herman Van Goethem, prijkt in De Tijd. Een wereldvreemd historicus (paradox), deze rector van de UniversiteitAntwerpen, die ook nog lid is, niet voor niets, van de Raad van Bestuur van UNIA.  En MYRIA (het federaal Migratiecentrum).  Een islam-apologeet als rector die blij is met een moslima- professor. Dat vergeet ik liever niet. Die ook nog eens atheisme in de geschiedenis een rariteit vindt.  Mijn kinderen, mijn dochters zullen daar nooit studeren!


Dat ik mijn kinderen met teveel liefde omring, met hen dans en spring, ja dat.
Dat ze leren dat ze onderdrukking, het onderworpen worden nooit moeten accepteren.
Dat ze altijd en eeuwig vrijheid, gelijkheid, gelijkwaardigheid zullen propageren.
Dat ze met andere woorden zullen opgroeien als trotse, mondige, zelfbewuste vrouwen.

Dàt, Herman Van Goethem,
dat pak jij me nooit af.

Ann Moella
@aaahmehoela

 

 

 

Een gedachte over “Wetenschap

Geef een reactie

